Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/34757
Title: Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together NHT) untuk meningkatkan hasil belajar matematika kelas IV SDN Pondok Aren 02 Tangerang Selatan
Authors: Laela Seli Marsela
Advisors: Dr. Lia Kurniawati, M.Pd
Keywords: Numbered Heads Together, Matematika, Hasil Belajar ii
Issue Date: 24-May-2017
Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar matematika siswa kelas IV SDN Pondok Aren 02 Tangerang Selatan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT). Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualtitatif dan pengolahan datanya menggunakan kuantitatif. Sedangkan sumber data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik wawancara, observasi, serta dokumentasi. Hasil penelitian ini dapat dideskripsikan sebagai berikut; Proses pembelajaran matematika pada materi bilangan bulat dilaksanakan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered heads Together (NHT) dan dilaksanakan dalam dua siklus dengan masing-masing siklus terdiri dari 4 tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan/tindakan dan pengamatan, analisis serta refleksi. Dari hasil belajar matematika siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads together (NHT) terlihat adanya peningkatan dari siklus sebelumnya. Pada siklus I diketahui 18 dari 30 siswa telah mencapai KKM (65) dengan nilai rata-rata 65,33 kemudian meningkat pada siklus II diketahui 26 dari 30 siswa telah berhasil mencapai nilai KKM (65) dengan nilai rata-rata siswa sebesar 71,33. Hasil observasi aktivitas belajar siswa dalam proses pembelajaran pun semakin meningkat dalam setiap siklusnya, dari aktivitas siswa yang cukup baik menjadi baik dan sangat baik dengan rata-rata skor 67,02 di siklus I menjadi 87,32 di siklus II. Dengan demikian, model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) dapat digunakan sebagai acuan dalam pembelajaran matematika materi bilangan bulat karena dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Kata Kunci : Numbered Heads Together, Matematika, Hasil Belajar ii ABSTRACT Laela Seli Marsela, 109018300022 "Application of Cooperative Learning Model Numbered Heads Together (NHT) To Improve Student Learning Outcomes Math Class IV SDN Pondok Aren South Tangerang 02" in the academic year 2016/2017. Thesis Department of Government Elementary School Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teaching science Syarif Hidayatullah State Islamic University Jakarta, in 2017. The purpose of this study was to determine how the implementation of learning Math Class IV using a learning model that includes Numbered Heads Together, Learning Process In learning Integer Math Materials Cooperative Learning Model with NHT at SDN 02 Pondok Aren South Tangerang. This research uses descriptive qualitative research methods, and processing data using quantitative. While the source of the data used are primary data and secondary data. Data collection techniques used in this research is interview, observation and documentation. The results of this study can be described as follows; The process of learning mathematics materials Integer using the learning model cooperative Numbered Heads Together goes according to plan has been made, implementation consists of two cycles and each cycle held with four phases, namely planning, acting, analyzing, and reflecting. Activities learners is high, in second cycle 87.32 so learning model was shown to enhance the activity and learning outcomes of students, this is evidenced by an increase in activity and learning outcomes of students after a class action carried out with the use of learning models cooperative NHT (Numbered Heads Together). Cooperative learning model NHT (Numbered Heads Together) can improve learning outcomes of students in Mathematics learning material Integer. In the first cycle of 65.33 mean score increased in the second cycle into 71.33. Based on classroom action research conducted, in order to obtain a good quality of learning must be created each student interaction with teachers involved. Teachers should involve active students during the learning. Application of the method NHT (Numbered Heads Together) can be used as a reference in learning Mathematics Integer material because it can improve student learning outcomes. Keywords: Numbered Heads Together, Math, Learning Outcomes
URI: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/34757
Appears in Collections:Skripsi

Files in This Item:
File SizeFormat 
Laela Seli Marsela17.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in UINJKT-IR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.